Marketing Report
CommToZero.be: duurzaamheidsplatform voor marcom-industrie

CommToZero.be: duurzaamheidsplatform voor marcom-industrie

Het duurzaamheidsplatform CommToZero.be is gelanceerd. Daarop is alle informatie, tools en initiatieven omtrent Zero Greenwashing en Zero Carbon samengebracht. Te beginnen met de publicatie van de Zero Greenwashing Guide, die downloadbaar is op de CommToZero.be-site en waarin de 6 te volgen richtlijnen zijn samengevat, die door de JEP zullen worden opgevolgd.

Binnen enkele weken lanceert CommtoZero een partnership met carbon experten, die aan de Belgische marcom-bedrijven een In-House Carbon Calculator zal aanbieden tegen zeer democratische prijzen, evenals de nodige opleidingen voor learnings en acties, met het doel de In-House Carbon emissies te reduceren (of te compenseren).

Kort nadien wordt de Production Carbon Calculator gelanceerd; een gratis webbased tool om de carbon-uitstoot van campagneproducties te meten en te reduceren. Tegelijkertijd wordt een een Media Carbon Calculator gelanceerd, die hetzelfde doet voor de mediaplannen; in eerste instantie gebaseerd op generieke data per medium, begin volgend jaar op basis van de data van de Belgische media.

De partners van de coalitie zijn er zich van bewust dat niet alles vanaf dag één up & running zal zijn, maar de intentie is er om hier met de ganse industrie een collectief succes van te maken.

Het project CommtoZero is in mei 2022 van start gegaan waarbij een aantal belangrijke branche-organisaties en partijen uit de Belgische marcom-branche het initiatief genomen heeft om de communicatie-industrie te helpen bij het versnellen van de duurzaamheidstransitie op twee niveaus: duidelijke regels vooropstellen en doen respecteren op het vlak van greenwashing de CO2-voetafdruk van de communicatiesector verlagen.

Bedrijven worden aangespoord hun rol te spelen in de aanpak van klimaatverandering en andere milieurampen, niet alleen zijn zij deels deel van het probleem, maar de milieufactor zal een beslissende rol spelen in het voortbestaan van hun bedrijf op lange termijn.

Hetzelfde geldt voor de communicatie-industrie en de media, aan wie vaak verweten wordt aan te sporen tot overconsumptie en zich in te laten met greenwashing boodschappen.

Om te voorkomen dat er een wildgroei aan initiatieven zou ontstaan, werd op 2 mei 2022 de CommToZero-coalitie opgericht, waaraan de Belgische marcom-verenigingen, creatieve- en media agentschappen én de media zelf (via hun federatie of rechtstreeks) deelnemen en bijdragen.

Deelnemers aan de CommToZero-coalitie zijn ACC (Association of Communication Companies), BABM (Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten), BAM (Belgian Association of Marketing), BCPB (Branded Content Producers Belgium), UMA (United Media Agencies), Brightfish, Event Confederation, WE MEDIA,  UBA (United Brands Association), VIA Association of AV Media, Meta, Bpost, Clear Channel, Google, JCDecaux, Mediafin, Meta en Transfer.

www.commtozero.be

Subscribe to our newsletter