Marketing Report
CommToZero.be voortrekker met volledig sustainable webdesign news

CommToZero.be voortrekker met volledig sustainable webdesign

Een coalitie van alle Belgische media en vakverenigingen uit de marcom-sector lanceerde vorige maand de website CommToZero.be, die volledig is gebouwd volgens de principes van sustainable webdesign.

De sustainable website bevat een gratis te downloaden Zero Greenwashing guide en zal zich richten op een stapsgewijze aanpak om de In-House-, Productie- en Media CO2-uitstoot te reduceren. Om direct daad bij woord te voegen en hun steentje bij te dragen, heeft de coalitie aan Springbok gevraagd om de website geheel volgens de principes van sustainable webdesign te designen en te ontwikkelen.

Springbok heeft de sustainable webdesign volledig omarmd. Bij deze houding ten opzichte van het bouwen van websites komt het welzijn van de planeet op de eerste plaats. Door webdesign fundamenteel anders te benaderen kunnen bedrijven bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot en het energieverbruik van het internet. Zo maakte Springbok energiebesparende keuzes op het vlak van design, content en development. Denk aan kleinere afbeeldingen, minder code, standaard fonts en een efficiëntere customer journey. Ook werd er op de website een energiebesparende dark mode voorzien en draait de website op groene hosting met hernieuwbare energie. Springbok is als pionier actief aan de slag gegaan met low-carbon webdesign.

Johan Vandepoel, CEO van ACC, mede-initiatiefnemer van de CommToZero-coalitie: “We zijn zeer trots op dit initiatief. We hebben in onze sector niet alleen de kans, maar ook de verantwoordelijkheid om positief bij te dragen aan het reduceren van de CO2-uitstoot. Omdat het internet zelf een grote bijdrage levert aan de totale CO2-uitstoot is het voor ons een volstrekt logische keuze om te kiezen voor sustainable webdesign. Practise what you preach.”

Jeroen van Norren, Sustainable Design Director bij Springbok: “We zijn blij dat we de kans hebben gekregen om ook hier ons steentje bij te dragen. We hopen hiermee andere bureaus te inspireren om ook de principes van sustainable webdesign te omarmen en zoveel mogelijk toe te passen in hun werk. Als het internet een land was, dan stond het op de zevende plek van de meest vervuilende landen ter wereld. Door sustainable webdesign toe te passen kunnen we als sector veel impact maken.”

Deelnemers aan de CommToZero-coalitie zijn ACC (Association of Communication Companies), BABM (Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten), BAM (Belgian Association of Marketing), BCPB (Branded Content Producers Belgium), UMA (United Media Agencies), Brightfish, Event Confederation, WE MEDIA,  UBA (United Brands Association), VIA Association of AV Media, Meta, Bpost, Clear Channel, Google, JCDecaux, Mediafin, Meta en Transfer.

www.commtozero.be
www.springbokagency.com

Subscribe to our newsletter