Marketing Report
DPG Media, Rossel en RTL Belgium verlengen samenwerking met TF1 en M6

DPG Media, Rossel en RTL Belgium verlengen samenwerking met TF1 en M6

Groupe TF1, DPG Media en Rossel hebben een overeenkomst gesloten over de verlenging van de commerciële samenwerking voor TF1, TMC en MyTF1. Tegelijk is de programmatische samenwerking van Groupe M6 met RTL Belgium verlengd.

DPG Media en Rossel zijn sinds 30 maart 2022 eigenaar van RTL Belgium en verkopen elk via hun reclameregies de reclamezendtijd van de zenders van RTL Belgium, maar ook die van de Franse zenders TF1, TMC en de VOD-dienst MyTF1 in België.

TF1 vertegenwoordigt 15 procent marktaandeel in Franstalig België.

De overeenkomst tussen RTL Belgium met Groupe M6 tot een strategisch partnership is verlengd.  Dat was niet evident, aangezien RTL Group tot eind maart 2022 de verbindende factor was tussen Groupe M6 (met RTL Group als belangrijkste aandeelhouder) en het toenmalige RTL Belgium. Sinds eind maart 2022 is RTL Group geen aandeelhouder meer van RTL Belgium en werd gespeculeerd over distributie van de hoofdzender M6 in België met een Belgisch reclamevenster zoals bij TF1 het geval is.

RTL Belgium kan nu op hoofdzender RTL-TVI en de nevenzenders RTL Club en RTL Plug alsmede via het VOD-aanbod RTL Play de content van Groupe M6 blijven uitzenden. Ook is een akkoord gesloten over het kunnen blijven uitzenden van radioprogramma’s zoals Les Gros Tetes op Bel RTL. De Franse radiozender RTL is onderdeel van Groupe M6.

François Pellissier, DGA Business & Sports van de Groupe TF1: “De zenders van de TF1-groep maken deel uit van het dagelijkse leven van de Belgische kijkers en bieden adverteerders al zes jaar de mogelijkheid om te communiceren op TF1, TMC en MYTF1. Wij zijn blij dat we dit partnerschap met RTL Belgium, via DPG Media en Rossel mogen verlengen. Hun expertise en innovatieve aanpak zijn essentieel om de aanwezigheid van onze zenders bij adverteerders in België te versterken.”

Guillaume Collard, CEO van RTL Belgium: "In een context van toenemende media- en publieksfragmentatie is het strategische partnerschap tussen RTL Belgium en de TF1-groep voor de commercialisering van advertentieruimte duidelijk een troef voor de hele advertentiemarkt. Deze samenwerking versterkt de complementariteit van onze respectievelijke televisie- en digitale programma's door een sterk en coherent aanbod waarvan alle spelers op de advertentiemarkt zullen profiteren.

Ik ben verheugd dat we ons zenderaanbod kunnen versterken met Groupe M6, waarvan de programma’s tot de favorieten behoren in Franstalig België. Bovendien zijn ze heel complementair met ons aanbod van lokale producties dat we zullen blijven verrijken om de beste inhoud aan te bieden aan ons publiek en sterke prestaties aan onze adverteerders.”

Thierry Hugot, Commercial Director van Rossel: “TF1 is een kwaliteitsmerk dat wordt gewaardeerd door adverteerders. Het vult ons aanbod perfect aan en geeft ons een optimaal bereik van het Franstalige publiek. Het hernieuwde vertrouwen van TF1 is een garantie voor de betrouwbaarheid van onze teams en maakt deel uit van een lange termijn partnerschap met RTL Belgium dat ons in staat stelt om de beste marktpositie uit te bouwen."

Wilfried Celis, Director AV Strategy & Partnerships van DPG Media: "We zijn verheugd om onze samenwerking met de Franse marktleider verder te zetten. De merken en formats van de TF1-groep hebben een onmiskenbare waarde, zowel voor kijkers als voor adverteerders. De combinatie van de beste Franse inhoud op de TF1-zenders en de beste lokale inhoud op de RTL Belgium-zenders geeft ons een unieke positie om kijkers op grote schaal te bereiken en de advertentiemarkt beter dan ooit te bedienen. RTL Belgium en TF1 Group zullen optimaal gebruikmaken van de digitale platformen in Franstalig België, wat zal resulteren in een nog sterker digitaal aanbod."

www.rtlbelgium.be

www.dpgmedia.be

www.rossel.be

www.groupe-tf1.fr

www.tf1.fr

www.groupem6.fr

www.m6.fr

Subscribe to our newsletter