Effie Awards 2022: negentien prijzen waaronder twee Gold
De 2022-editie van de Effie Awards kende op 6 oktober 2022 zijn ontknoping. Er waren twee Gold, zes Silver en elf Bronze Awards. Ook de zeven overige finalisten kregen een vermelding voor hun sterk dossier.
Effie Belgium maakte gisteren na het traditionele Effie Effectiveness Forum het verdict bekend van de 2022-editie van de Effie Awards. Tijdens het galadiner in de Event Lounge in Brussel kregen achttien deelnemende adverteerders (Proximus won twee awards) en hun bureaus een prestigieuze Effie Award uitgereikt. Een groot deel van de 26 finalisten wist dus de nominatie te verzilveren.
Twee deelnemers gingen met een Gold Effie naar huis: Ik spaar niet, ik beleg (Argenta/LDV United) en Delhaize wordt BELhaize (Delhaize/TBWA). Daarnaast vielen nog zes Silver en elf Bronze te noteren.
Hieronder de volledige erelijst:
Award |
Adverteerder |
Case |
Bureau |
Gold Effie |
Argenta |
LDV United |
|
Gold Effie |
Delhaize |
TBWA |
|
Silver Effie |
Alpro |
House of Media |
|
Silver Effie |
Cristal |
Wunderman Thompson |
|
Silver Effie |
Lay's |
OMD Belgium |
|
Silver Effie |
Paralympic Team Belgium |
Mutant |
|
Silver Effie |
Telenet |
TBWA |
|
Silver Effie |
ZUUR |
TBWA |
|
Bronze Effie |
ALDI |
Serviceplan Belgium |
|
Bronze Effie |
EG |
BERLIN |
|
Bronze Effie |
Kom Op Tegen Kanker |
DDB Brussels |
|
Bronze Effie |
LEGO |
Done by Friday |
|
Bronze Effie |
Lu |
Amphion |
|
Bronze Effie |
Payconiq |
Boondoggle |
|
Bronze Effie |
Proximus |
SILK |
|
Bronze Effie |
Proximus |
SILK |
|
Bronze Effie |
Stella Artois |
draftLine Europe |
|
Bronze Effie |
Universiteit Antwerpen |
Wunderman Thompson |
|
Bronze Effie |
ZUNY |
Satisfaction |
|
Finalist |
Duvel |
Satisfaction |
|
Finalist |
IKEA Belgium |
Ogilvy Social Lab |
|
Finalist |
Jules Destrooper |
at-thetable |
|
Finalist |
Jupiler |
BBDO Belgiume |
|
Finalist |
Lotus |
TBWA |
|
Finalist |
Triodos Bank |
Bubka |
|
Finalist |
VOO |
Happiness Brussels |
Lydia Desloover, Directeur van Effie Belgium: "Er waren 26 finalisten en die verdienen het allemaal om in de bloemetjes gezet te worden voor hun marcomstrategieën en -campagnes met bewezen effectiviteit. Elf slaagden met onderscheiding, zes met grote onderscheiding en twee met grootste onderscheiding. Daarnaast waren er zeven sterke finalisten die geslaagd zijn. Verder ben ik blij dat de Effie community duidelijk aan het groeien is. Ik kan niet wachten om daar volgend jaar een mooi vervolg aan te breien."
Bénédicte Lobelle, juryvoorzitter van Effie Belgium en CMO van de Nationale Loterij: "De Effie Awards zijn een kwalitatief initiatief dat door de meest prominente spelers uit de marcomsector wordt ondersteund. De Effies winnen alsmaar aan omvang, zowel op het vlak van ingediende dossiers, goedgekeurde dossiers door de jury, aantal juryleden, deelnemers aan de infoclasses, supporters... Ik wil hen allemaal bedanken om dit ecosysteem te laten groeien en voor hun inspanningen om veel energie te steken in het delen van kennis. Samen slagen we in onze ambitie om het marketingambacht te valoriseren."