Marketing Report
ACC en UBA brengen de directe en verborgen pitch-kosten in beeld

ACC en UBA brengen de directe en verborgen pitch-kosten in beeld

Naar aanleiding van een uitgebreid onderzoek van ACC naar het aantal pitches waaraan haar leden het afgelopen jaar deelnamen en de uurbestedingen en out of pocket kosten die daarmee gepaard gingen, brengen ACC en UBA – in samenwerking met PitchPoint – een whitepaper uit over de directe en de verborgen kosten van pitchen bij bureaus én bij opdrachtgevers.

62 bureaus, verdeeld over 6 disciplines, leverden een schat aan pitch-informatie op. Zo besteedt een gemiddeld bureau in 2023 412.000 euro aan pitches (out of pockets + uurkost, berekend aan een bescheiden tarief van 113 euro per uur). Dat is maar liefst 9,7 procent van de gemiddelde bruto marge. Anders gezegd: van elke 100 euro die een opdrachtgever zijn bureau betaalt, gaat er nagenoeg 10 euro naar het pitchen voor een andere opdrachtgever…

Bij de advertising/full servicebureau zijn nog extremere bestedingen te zien, namelijk gemiddeld 664K per bureau, wat niet minder dan 83 procent van de winst voor belastingen (PBT) van een gemiddeld bureau vertegenwoordigt.

De Whitepaper ordent alle details van het onderzoek en voorziet in adviezen van ACC, UBA en van PitchPoint in verband met het inperken van de directe en verborgen pitchkosten; het optimaliseren van het pitch-proces inclusief pitchen zonder conceptuele executies; de ervaringen met pitch-consultants en de voordelen van regelmatig evalueren, inclusief tips & tricks over hoe evaluaties in goede banen te leiden. 

De Whitepaper is hier downloaden.

www.acc.be

www.ubabelgium.be

 

Subscribe to our newsletter