Marketing Report
[Column] David  de Jong:  Nederlands Commissariaat voor de Media ondergraaft de EU A/V industrie; Disney en Discovery lachen erom column

[Column] David  de Jong: Nederlands Commissariaat voor de Media ondergraaft de EU A/V industrie; Disney en Discovery lachen erom

De big tech worden als bedreiging gezien. Grote Amerikaanse mediapartijen als Walt Disney Company en Warner Bros. Discovery zouden met hun grote investeringen en hun marktposities de Europese audiovisuele industrie bedreigen.

Daarom had de politiek er vanuit de Europese Unie en onder meer België en Nederland iets op gevonden. On demand aanbod dat met een Nederlandse licentie werkt moet ten minste dertig procent aan Europese producties bevatten en wordt ook actief onder de aandacht van het publiek gebracht, zo schrijft de Mediawet. Diezelfde Mediawet zegt dan weer dat het niet hoeft als er een lage omzet is of klein publiek wordt bediend. En dan is er natuurlijk de ontheffingsmogelijkheid gecreëerd.

Ondergraven

Nederland zou Nederland niet zijn als het Commissariaat voor de Media - net als bij televisie - ruim is in het geven van ontheffingen. En aldus hebben Walt Disney Company en Warner Bros. Discovery hun diensten Disney+ en Discovery+ in Nederland geregistreerd zodat ze niet zoveel hoeven te investeren in Europees product. En dus verkregen ze allebei op 22 juli 2022 tegelijkertijd ontheffingen

Warner Bros. Discovery

Discovery+ hoeft tot en met 2023 slechts 10 procent aan Europees product aan te bieden in Nederland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, Italiëi, Spanje, Duitsland en Oostenrijk. In 2024 moet dat naar 15 procent zijn gegroeid en in 2025 naar 25 procent. Daarna (lees 2026) zal pas 30 procent moeten worden gebracht, tenzij opnieuw een ontheffing wordt aangevraagd. In 2024 zal Discovery+ samengaan met HBO Max waarna juridisch gezien vast weer een truck is gevonden als kersverse dienst opnieuw te beginnen met de ontheffingen.

Walt Disney Company

Disney+ heeft voor maar liefst 28 landen ontheffing gevraagd en verkregen. Het gaat om alle (!) landen van de Europese Unie. Ook hier mag Disney volstaan met 10 procent aan Europees product in 2022 en 2023 en in 2024 moet dit naar 15 procent zijn gegroeid en in 2025 naar 25 procent. Pas in 2026 zou Walt Disney Company dan moeten voldoen aan de wettelijke plicht tot 30 procent aan Europees product,  tenzij opnieuw een ontheffing is verleend.

Amerikaanse diensten die onrecht wordt aangedaan?

Walt Disney Company verklaart in de aanvraag dat Disney+ de unieke centrale vindplaats is voor de Amerikaanse films, documentaires en series die het bedrijf in bijna 100 jaar van zijn bestaan heeft geproduceerd. Het percentage Europese Disney producties noemt het bedrijf relatief klein. Economische omstandigheden - zo voert Walt Disney Company aan - zou het in de weg staan om binnen afzienbare tijd 30 procent aan Europees product aan te kunnen bieden. En dan stelt de Amerikaanse mediagigant dat het ongerechtvaardigd zou zijn dit te verlangen om middels de aankoop van content van derden dit te realiseren of content te schrappen zodat het in lijn komt met het gevraagde in de wet.

Warner Bros. Discovery noemt zijn Amerikaanse ontstaansgeschiedenis en een  catalogus die primair uit Amerikaanse content bestaat met een zogeheten unieke positionering als argument en noemt het onhaalbaar om Europese content afdoende beschikbaar te stellen. Ook hier noemt Warner Bros. Discovery het onrechtvaardig.

Commissariaat slikt argumenten voor zoete koek

Het Commissariaat voor de Media slikt deze merkwaardige argumenten voor zoete koek. Objectief gezien is het natuurlijk onzin dat mediagiganten als Warner Bros. Discovery en Disney niet de mogelijkheid hebben om Europese content te produceren en/of in te kopen. Kwestie van investeren.  Helemaal bijzonder wordt het als beide Amerikaanse grootmachten beweren dat de regel onrechtvaardig is. Let wel: zij komen naar Europa toe en willen hier omzet genereren. Als men ergens te gast is, zou je denken je houdt je aan de regels en gaat dan niet zeuren omdat je nog meer omzet wil genereren.

Commissariaat maakt alles mogelijk ten koste van...

Hiermee zegt het Commissariaat voor de Media eigenlijk tegen de Europese Unie en politici die pleiten voor een afdoende Europese Audiovisuele industrie: u kunt weliswaar wetten maken, maar zolang u ons ontheffingsmogelijkheden geeft, gaan we die ook geven ook. En dus zoeken de Amerikaanse mediagiganten hun heil naar Nederland om de Europese wet te kunnen omzeilen. Eerder gebeurde dit al met de Discovery-, BBC- en Disney-zenders die allemaal ontheffingen verkregen voor de Europese quotaregels.

Ondanks dat de staatssecretaris Gunay Uslu (D66) eerder zei zich hard te maken voor een Nederland zegt Nederland via het Commissariaat voor de Media eigenlijk: het interesseert niet zoveel dat met een U-bocht en (bewuste) loophole in de wet Amerikaanse mediagiganten de Europese initiatieven simpelweg makkelijk kunnen beconcurreren. 

Middelvinger voor Europese audiovisuele industrie

Immers de Amerikaanse mediagiganten hebben een sterke contentcatalogus waar Europese partijen steeds vaker het zonder die content moeten doen (die Walt Disney Company bijvoorbeeld voor zichzelf reserveert) waarbij de Europese partijen meer moeite hebben zich daarin te manifesteren.

Die gedooghouding van het Commissariaat voor de Media is aldus een dikke middelvinger voor de Europese industrie, aangezien de eerdere belofte van de politiek voor meer investeringen in Europese producties door het Commissariaat voor de Media de grond in wordt geboord met dit soort beslissingen.

www.cvdm.nl
www.rijksoverheid.nl

---

David de Jong is als journalist werkzaam bij onder meer het Marketing Report.

Lees ook:
08-08-2022 | [Column] David de Jong over radio: De bom viel, maar niemand durft te praten. Hoe verder?
27-07-2022 | [Column] David de Jong: Gevolgen Franse situatie TF1/M6 voor RTL Nederland/Talpa Network?

13-05-2022 | [Column] David de Jong: Nederland was pioniersland als het om tv gaat. En nu, anno 2022?
06-05-2022 | [Column] David de Jong: Wat is er aan de hand in de Nederlandse televisiereclamemarkt?
25-01-2022 | [Column] David de Jong: Het The Voice-schandaal en de reacties: stof tot nadenken 

Subscribe to our newsletter