Marketing Report
[Column] Esther Meijers (Positive): AI neemt mijn werk over!

[Column] Esther Meijers (Positive): AI neemt mijn werk over!

Hoe AI mij, als UX-designer, helpt om de onderzoekstijd te verkorten en snel inzichten te verzamelen.

“Wie is je doelgroep, wat wil je dat de doelgroep doet, wat ziet je doelgroep, wat doet je doelgroep, wat zegt je doelgroep, wat hoort je doelgroep en wat denkt en voelt je doelgroep?” zijn allemaal vragen die je als UX-designer wil beantwoorden door middel van kwalitatief en kwantitatief data/onderzoek. Na een intensieve onderzoeksfase heb je eindelijk al deze antwoorden en inzichten. Wordt het niet eens tijd dat lange onderzoeken ruimte maken voor een snellere tooling AI?

Het is dinsdag ochtend en mijn collega vraagt of ik een artikel wil schrijven over AIr-esearch. Ik denk hier eerst even na. Wat vind ik hier precies van? Als UX-designer wil ik het liefst kwalitatieve data onderzoeken om erachter te komen wat de gebruiker precies wil. AI classificeer ik als kwantitatieve data. Maar is dit erg? Ik besluit van niet. Kwantitatieve data hebben we immers nodig om te zien hoe de gebruiker momenteel met een website of app interacteert. En AI zorgt ervoor dat ik dit tien keer sneller inzichtelijk heb! Pure tijdswinst. Ik zie AI momenteel als een zeer waardevolle collega.

AI nuttig inzetten

Maar, hoe zet ik collega AI zo nuttig mogelijk in? Nou dat is een vraag waar ik al een tijd mijn hoofd over breek. Wat ik weet is dat AI mij helpt bij mijn onderzoek om snel inzichten te creëren en ideeën te valideren. AI is daarin de ondersteunende collega. Ik maak gebruik van slimme tooling die data gebruikt van bestaande eyetracking-resultaten, en vervolgens slimmer wordt doormiddel van AI. Daarmee kan ik in een vroeg stadium laagdrempelig testen op gebruiksvriendelijkheid, focuspunten en toegankelijkheid (bijvoorbeeld 3M VAS en Expoze.io).

Ikzelf vind het overigens belangrijk dat we, als ik deze toolings gebruik voor heatmapping en verbeterpunten, hier transparant over moeten zijn naar onze klanten.

Daarnaast gebruik ik altijd minstens twee verschillende tools, want een goed onderzoek bevat altijd meerdere bronnen dit zorgt dat het betrouwbaarder is, ook als dit AI is. Waarom? Je laat verbanden zien tussen de verschillende resultaten en je eigen aannames, hierdoor heb je een evenwichtiger beeld van de situatie. Dit zorgt ook voor een vollediger inzicht in het probleem. Sjiek noemen ze dit triangulatie-onderzoek ook wel driehoeksmeting.

Opvallende resultaten tijdens het onderzoek zijn bijvoorbeeld: kleurgebruik, plaatsing, het gebruik van fotografie en grootte. Maar soms kan door middel van meerdere bronnen ook een dubbele uitkomst komen. Zoals bij een case waar ik een klein verschil met twee banners heb getest.

De ene banner had twee kleuren fonts en de andere één. Bij degene met twee kleuren fonts valt de heading meer op dan de call to action-button. Logisch, maar bij de andere banner valt dus de button met 15 procent meer op. Dan stel ik de vraag: Wat heeft een hogere prioriteit? De CTA of de heading? dit kan ik niet beslissen, maar is wel een bevinding.

Opvultekst

Ik kan zelf eigenlijk niet zo goed schrijven, maar ook daarbij kan collega AI me helpen. Nu ik dit artikel aan het schrijven ben heb ik als tijdelijke titel AI-artikel opgeschreven. Hiervoor hoef ik geen Lorem ipsum of opvultekst meer te gebruiken.

Ik vroeg Chat GPT om een pakkende titel te schrijven. Je moet er bij het genereren van teksten en afbeeldingen wel altijd op letten dat je specifiek bent.

Gooit Lorem Ipsum dus in de prullenbak, want dat snapt AI niet (en ja, ooit heeft iemand mij gevraagd of dit Spaans is). Mijn college AI kwam met een prachtige en specifieke titel: Navigeren op de grens van kunstmatige intelligentie: De beloften en uitdagingen ontrafelen. Dat belooft wat!

Bij het uitwerken van persona’s helpt collega AI mij niet alleen met het snel identificeren van doelgroepen, maar vooral bij het uitschrijven van het scenario hoe de eindgebruiker de website gaat gebruiken. AI houdt daarbij rekening met demografische informatie, motivaties, doelen en voorkeuren van deze potentiële persona’s. Maar alleen op deze data kan ik niet afgaan, ik valideer natuurlijk nog steeds inzichten en onderzoek op menselijke aspect.

AI is eigenlijk een hele fijne collega. Het helpt mij sneller en automatischer taken uit te voeren, hierdoor heb ik meer tijd en ruimte voor creativiteit en innovatie. AI helpt me tijdens het werk, maar een biertje drink ik gewoon nog met mijn echte collega’s.

Kanttekening! Nee dit artikel is niet AI gegenereerd, want het is gebaseerd op mijn visie rondom collega AI en hoe ik ermee werk. Dit stukje uitgesproken persoonlijke mening kunnen ze nog niet genereren.

--

Esther Meijers is UX/UI-designer bij Positive, dat onderdeel is van Candid.

www.positivedigital.com

 

Lees ook:

[Vacatures] Positive Digital zoekt een Social Media Content Manager

05-10-2023 | 10:30:45
Positive Digital is per direct op zoek naar een Social Media Content Manager - Rotterdam

Positive Nederland voegt Session One toe aan portfolio

06-09-2023 | 09:15:00
De samenwerking wordt uitgevoerd vanuit de Nederlandse tak van Positive in Rotterdam.

Positive ontwikkelt communicatiestrategie Vrienden van de Binnenvaart

19-07-2023 | 15:31:00
Digital agency Positive gaat aan de slag voor Stichting Vrienden van de Binnenvaart om meer personeel aan te trekken in de Nederlandse binnenvaart

[Positive] De kracht van AI - een revolutie in het marketinglandschap

04-07-2023 | 11:48:00
De voorliefde voor technologie en constante verandering, maakt dat we de recente artificial intelligence (AI-)revolutie volledig omarmen.

[Vacatures] Positive Digital zoekt een Interim Senior Paid Media specialist

29-06-2023 | 10:04:00
Positive Digital is per direct op zoek naar een Interim Senior Paid Media specialist - Rotterdam

Subscribe to our newsletter