Marketing Report
[Forum] De uitdagingen rondom digitalisering voor marketeers forum

[Forum] De uitdagingen rondom digitalisering voor marketeers

In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in media en marketingcommunicatie naar hun mening naar aanleiding van een actuele vraag.

Vandaag willen wij weten:

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Joost Poolman Simons, Head of Brand bij de ANWB: "Veel! De transitie van het oude marketing vanuit de onderbuik managen naar marketing science is echt gestart. Onze eigen data slim gebruiken deden we al, maar data verrijken met externe bronnen en deze slimmer analyseren en interpreteren, daar zit de sleutel tot succes (en liggen nog veel kansen). Verder is door digitaliseren alles mogelijk, er zijn nieuwe tools en technieken die je als marketeer kunnen helpen, en wat vandaag nog niet bestaat komt morgen op de markt. Het is dus tijd om alles wat je doet, denkt en dacht te weten of snappen als marketeer weer eens tegen het licht te houden. Meten we wel de juiste dingen, stellen we de juiste vragen, gebruiken we de juiste inzichten en hoe kunnen dingen anders, slimmer en beter doen? Het marketingvak verandert door digitalisering sneller dan ooit en je moet meebewegen wil je in de toekomst nog relevant zijn... lees ons interview met Joost hier

Hendrikje Crebolder, Director of Development & Media bij het Rijksmuseum: "In 2022 wordt het ongelooflijk interessant of de eerste stappen richting de metaverse daadwerkelijk gezet gaan worden. Het is een trend die in potentie ontzettend snel kan gaan en waar bijna volwaardige ervaringen tegenover de fysieke wereld worden geboden. Vanuit het museum houden we deze trend dan ook nauwlettend in de gaten... lees ons interview met Hendrikje hier

Joey Simmerman, Marketing Director Northern Europe bij Somfy: "De customer journey dwingt nagenoeg elke organisatie om digital marketing als integraal onderdeel te zien van de marketingstrategie. Daar waar de customer journey in het verleden lineair was en daarmee een vaste volgorde had, is de klant tegenwoordig veel moeilijker te leiden door de verschillende fases van de journey. Zo kan het zijn dat de klant eerst geconfronteerd wordt met het merk of de toegevoegde waarden voordat de massamediale inzet zichtbaar is. Uit recent onderzoek is gebleken dat de consument in toenemende mate bereid is om raambekleding online aan te schaffen, in meerdere landen wordt inmiddels meer dan 45 procent van omzet van raambekleding online behaald. Digital marketing is de lijm tussen consistente en kwalitatieve merkuitingen. De 360-graden benadering is echt niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Wat mij betreft doorloopt een goede marketeer alle stappen van de klantreis zelf, voordat een campagne tot uitvoering wordt gebracht... lees ons interview met Joey hier

Vincent de Pooter, CMO van Company.info: "Er is zeer veel te doen voor marketeers in het digitale domein. Het steeds maar groeiende aanbod van (digitale) marketingtools biedt marketeers de kans om nog slimmer leads te genereren en klanten te activeren. Aangezien bij veel bedrijven het digitale marketingplatform nog geen vlot lopende machine is door ontbrekende onderdelen, is er nog veel ruimte om te bouwen en optimaliseren. Dit speelt bij B2B-bedrijven meer dan bij B2C-bedrijven. Potentiële kopers begeven zich meer dan ooit online, dus een mooie uitdaging voor de marketeer om ze via de juiste kanalen te vinden en converteren. Er kan dus heel veel. Maar tegelijkertijd mag er steeds minder. De steeds strengere wetgeving, vooral privacy, zorgt ervoor dat scherpe targeting en analytics steeds meer aan banden worden gelegd. Voor marketeers wordt het in 2022 de kunst om slim mee te bewegen met wat er wel en niet meer mag en vooral de eigen (first party) data zo sterk mogelijk uit te nutten... lees ons interview met Vincent hier

Michel Tiggelman, Media Manager bij Randstad Groep Nederland: "Laat ik hier vooral spreken vanuit mijn eigen rol en kennis. De digitale transformatie binnen media is natuurlijk al even gaande. En waar er in het verleden altijd over offline en online gesproken werd, kunnen we nu toch wel zeggen dat hier geen onderscheid meer in gemaakt mag worden. 40 procent van de radio-tijd wordt via digitale kanalen geconsumeerd. Televisiekijken is videoconsumptie geworden en 50 procent van de OOH-markt zal eind 2022 via een digitaal scherm gaan. De taak vanuit de media, creatie - en dus ook marketing - in 2022 is om hier één in te worden. Geen digitale en offline doelstellingen, maar gezamenlijke inzet en gezamenlijke resultaten... lees ons interview met Michel hier

Ruurd Neurink, Manager Marketing & Communication bij Porsche: "Ieder jaar weer een nieuwe uitdaging toch? Of is het tegenwoordig al iedere zes maanden, of ieder kwartaal? Ik denk dat het voor veel bedrijven nog echt op de optimalisatie zit. Beter, scherper en effectiever targeten, meer impact en betere alignment in het totaalplan. Mijn belangrijkste tip: focus, heb impact en ga dan verder met de next best thing. Digitalisering gaat vaak gepaard met opportunisme, maar daarmee dus ook vaak tegen impact en effectiviteit in... lees ons interview met Ruurd hier

Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij A.S. Watson: "Ontzettend veel natuurlijk. Dit vak blijft zich door ontwikkelen. Grootste uitdaging is je consument bereiken in een cookieless tijdperk. Daar kun je maar beter klaar voor zijn. Vol inzetten op first party data om daarmee people-based targeting te doen. Ook is het belangrijk om je SEO en UX echt op orde te hebben. En als je er nog niet aan begonnen was, nu ook echt ook je merkbeleving online versterken. Het bouwen aan een sterkt merk gaat hand in hand met performance marketing... lees ons interview met Brenda hier

 

 

Subscribe to our newsletter