Marketing Report
[Interview] Kim Verhaeghen: Springbok is een brandtech agency voor een duurzame toekomst

[Interview] Kim Verhaeghen: Springbok is een brandtech agency voor een duurzame toekomst

Kim Verhaeghen is oprichter en CEO van Springbok. Wij spreken hem.

Kun jij Springbok introduceren?

Springbok is een brandtech agency voor een duurzame toekomst. We werken op het snijvlak van creativiteit, data, en purpose. We willen een positieve bijdrage leveren, vertrekkende vanuit de waarden en purpose van een merk. Momenteel werken we met 320 mensen verspreid over 6 locaties in Nederland en België.

Wat kan Springbok dat andere spelers niet kunnen?

Onze kracht ligt net bij de combinatie van sterk strategisch en conceptueel creatief werk met doorgedreven expertise in verschillende digitale domeinen. Je ziet toch nog veel creatieve bureaus die minder sterk zijn in data en technologie, of van oorsprong digitale bureaus die minder strategisch of creatief zijn. Nochtans is net dat waar bedrijven behoefte aan hebben. Op het domein van purpose en duurzaamheid zie je eerder kleinere bureaus, waar wij geloven dat grote merken behoefte hebben aan voldoende slagkracht bij de implementatie. Het is dus in de triple play van purpose, data en creativiteit dat we ons onderscheiden. 

Op welke manieren brengen jullie mensen in België en Nederland het beste in elkaar naar boven?

De verschillende teams hebben ieder hun eigen rol, maar we werken allemaal vanuit dezelfde visie en naar hetzelfde doel. We hebben internationale ambities, dus in dat opzicht zou het niet uit moeten maken waar je vandaan komt. Onze kracht zit juist in het samenbrengen van mensen met een andere achtergrond, maar wel dezelfde toekomstvisie. Hoe duidelijker ons verhaal wordt, hoe meer mensen aansluiten die daar echt onderdeel van willen zijn.

We werken erg veel samen op klanten en projecten en overstijgen daarbij de landsgrenzen. We leggen het werk neer daar waar dit voor de klant de beste oplossing is. We merken dat voor we een aantal domeinen in België veel van de Nederlandse collega’s kunnen leren, maar ook omgekeerd. Die kruisbestuiving maakt ons als bureau alleen maar rijker en sterker.  

Wat is het belang van creatie in een steeds verder digitaliserend vakgebied?

Creatie is juist waar het om draait en het wordt steeds belangrijker. Digitalisering heeft heel veel nieuwe kansen (en uitdagingen) gebracht in de manier waarop je mensen kunt bereiken. En tot voor kort was het nog mogelijk je als merk te differentiëren door digitaal  voorop te lopen. Maar in een wereld waar iedereen digitaal mee is, grijpen organisaties opnieuw naar creativiteit en het merk om zich te onderscheiden van de anderen. Op welke manier vertel je iets en welk gevoel maak je daarmee los? Hoe digitaal we ook worden, de relatie tussen de consument en een merk zal altijd centraal blijven staan. Creativiteit is voor ons essentieel in alles wat we doen.

Een klant belt: Wat wil deze van jullie?

In de ideale situatie wil deze klant positieve impact maken en kan hij onze hulp gebruiken om de juiste stappen te zetten, zowel op communicatievlak als digitaal. We gaan echt voor een partnerschap op de lange termijn, waarbij we de klant goed leren kennen en hem helpen met branding en technologie. We opereren dus op strategisch niveau, maar zijn ook zeer goed in de executie. We helpen de klant bij het opzetten van een performant martech systeem dat voortdurend wordt geoptimaliseerd.  

Wat moeten bureaus doen om de komende jaren relevant te blijven voor hun klanten?

Uit het kortetermijndenken stappen en een partnership op lange termijn ontwikkelen waarbij het bureau en de klant zelf heel geïntegreerd samenwerken. Samen het merk en het systeem bouwen dat blijvend resultaten geeft. Dit vraagt erg veel wederzijds vertrouwen, maar in een complexer wordend marketing ecosysteem kun je niet meer op de traditionele manier blijven samenwerken. Veel bureaus zijn nog steeds gefocust op het maken van mooie campagnes en minder met hoe duurzaam impact te maken. 

Springbok heeft nu kantoren in Antwerpen, Brussel, Mechelen, Den Bosch en Amsterdam. Wat is de groeistrategie voor de komende jaren?

We zullen nog wel een stuk doorgroeien in België en Nederland. We zien dat meer en meer toppers uit de industrie zich aanmelden om mee te komen bouwen aan ons verhaal. En toptalent trekt nieuwe klanten aan. We gaan ook nog kantoren openen op nieuwe locaties. 

Daarnaast hebben we concrete ambitie om ook internationaal een leading sustainable agency te worden. We gaan niet alleen op zoek naar overnamemogelijkheden buiten de Benelux, we willen ook meer internationaal talent aantrekken. Bovendien zijn Amsterdam en Brussel uitstekende uitvalsbasissen om internationale klanten te bedienen.  

www.springbokagency.com

Subscribe to our newsletter