Marketing Report
[Interview] Kim Verhaeghen: Springbok wil duurzaamheid en verantwoordelijkheid in controversieel digital advertising landschap interview

[Interview] Kim Verhaeghen: Springbok wil duurzaamheid en verantwoordelijkheid in controversieel digital advertising landschap

Niet iedereen kent Springbok. Superbekend in België en sinds de overname van Adeptiv (2020) en Dawn (2022), bouwt het brandtech agency aan zijn Nederlandse ambities. We spreken CEO Kim Verhaeghen over zijn zijn ambities en plannen.

Hoe kan Springbok het beste worden omschreven en welke ambities heeft het bedrijf voor Nederland?

Onze Nederlandse poot is ondertussen groter dan in België. We verwachten hier ook de meeste groei. Temeer omdat Amsterdam een echte hub aan het worden is voor internationale bedrijven. Met Springbok willen we internationaal doorgroeien en Amsterdam is daar een belangrijke springplank voor.

Onze positionering is scherp: we combineren creativiteit met technologie om op zoek te gaan naar duurzame oplossingen. We onderscheiden ons van andere bureaus door de combinatie van sterk strategisch en conceptueel creatief werk met doorgedreven expertise in data en verschillende digitale domeinen.

Wij hebben gemerkt dat merken behoefte hebben aan voldoende slagkracht om verandering te sturen. Wij helpen organisaties met zowel digitale transformatie als waarden transformatie, en daar heb je voldoende schaal voor nodig.

Klanten kunnen bij ons terecht voor grote strategische vragen en campagnes, maar evengoed voor specifieke uitdagingen rond sociale media, marketing automation, data en toegepaste AI, performance en growth marketing.

Hoe is 2022 voor Springbok verlopen met onder meer de overname van Dawn?

2022 was een jaar waarin we als groep grote stappen hebben gemaakt. Met de komst van Dawn kunnen we strategisch en creatief meer impact maken bij onze klanten. De combinatie van hun diensten met digitale en data expertise maakt het verschil.

Ook in België hebben we nog een aantal bureaus overgenomen, onder meer Make Sense, een bureau voor duurzame communicatie. Dat maakt dat we nu B Corp bureaus binnen de groep hebben, en zelf zijn we uiteraard ook bezig met de certificering op groepsniveau.

Afgelopen jaar hebben we een aantal mooie pitches gewonnen en partnerships gesloten met o.a. Ethias, Lotus Cars Europe, Urban Arrow en Fastned. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt hebben veel nieuwe mensen en slimme strategen de weg naar Springbok gevonden.

Het is heel mooi om te zien dat ons ambitieuze verhaal aanslaat en dat we daarmee precies de juiste mensen aantrekken om onze ambities waar te maken.

Wat verwachten jullie in 2023?

We vinden het belangrijk om voorop te lopen en omarmen technologische ontwikkelingen zoals de opkomst van ChatGTP en andere vormen van AI. We werkten al met machine learning en toegepaste AI op verschillende domeinen, maar nu komt alles in een stroomversnelling. Onze klanten hebben nood aan een partner die hen helpt om hun AI roadmap te verwezenlijken, en tegelijkertijd ook een oog blijft hebben voor het ethische en duurzame aspect.

Jullie staan voor sustainable (duurzame) web design. Wat betekent dit en hoe geeft Springbok dit vorm?

Het internet en al de digitale experiences die we met z’n allen gebruiken kosten veel energie en zorgen dus voor veel CO2-uitstoot. Sustainable web design is een manier om websites en andere digitale touchpoints minder vervuilend te maken Om de CO2-uitstoot op verschillende digitale touchpoints terug te dringen moet je web design fundamenteel anders benaderen en met Springbok willen we daar voorloper in zijn.

We maken bijvoorbeeld energiebesparende keuzes op het vlak van design, content en development. Denk bijvoorbeeld aan kleurgebruik, standaard fonts, kleinere afbeeldingen, minder code en het neerzetten van een efficiënte customer journey. Naast low-carbon webdesign geven we ook de voorkeur aan groene hosting met hernieuwbare energie. Zo helpen we bedrijven om de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken.

Verantwoord adverteren (responsible advertising) is iets waar jullie je eveneens mee vereenzelvigen. Wat is het en hoe werkt dat?

Het huidige digital advertising landschap is een zeer controversieel ecosysteem. We weten allemaal dat de privacy van consumenten onder vuur ligt en worden ons steeds meer bewust van de CO2-uitstoot van het internet. Maar daar houden de problemen niet op.

Door de opkomst van niet-transparante programmatic vallen advertentiegelden mogelijk voor een deel in de handen van criminelen. Bovendien hebben grote techbedrijven zoals Meta, Twitter en TikTok algoritmes ontwikkeld die zorgen dat gebruikers precies te zien krijgen waar aansluit bij hun interesses. Hierdoor ontstaan informatiebubbels die zorgen voor polarisatie en zelfs verkiezingsuitslagen kunnen beïnvloeden.

Bij Springbok willen we een weg inslaan richting een meer duurzame en verantwoorde toekomst. We helpen merken door de CO2-uitstoot van campagnes meetbaar te maken, zodat we kunnen optimaliseren. Ook geven we wanneer mogelijk de voorkeur aan directe inkoop bij lokale publishers en media.

We verwachten niet dat merken rigoureus afscheid nemen van de bekende platforms, maar denken wel dat merken steeds meer beseffen wat hun rol is in het ecosysteem. We willen bewustzijn creëren en stapje voor stapje werken naar een verandering die positieve impact heeft op merken, mensen en de samenleving.

Jullie triple play is purpose, technology en creativity. Kan je daar meer uitleg over geven hoe jullie dat toepassen?

We vertrekken altijd vanuit het verhaal. Digitalisering zien we vooral als een manier om de juiste mensen te bereiken, maar uiteindelijk draait het om wat je te vertellen hebt. We helpen bedrijven strategische keuzes te maken en gebruiken creativiteit om onderscheidend te zijn.

Vervolgens hebben we enorm veel technische kennis en slagkracht, waardoor we het verhaal daadwerkelijk kunnen implementeren en toepassen in de verschillende digitale touchpoints van de customer journey. Wanneer je purpose duidelijk is, wordt het veel gemakkelijker om te bepalen welke boodschappen en routes het beste passen bij je merk. Bij Springbok begeleiden we merken in dat gehele traject.

Het is vaker gebeurd dat mediagerelateerde bedrijven vanuit België Nederland veroveren (DPG Media, Mediahuis, Roularta Media etcetera). In België zijn jullie een grote gevestigde gerenommeerde naam in de sector. Hoe ervaren jullie de Nederlandse markt vanuit België vanuit die positie?

Er zijn enkele verschillen tussen de Nederlandse en Belgische bureauwereld, hoewel er ook uiteraard veel overeenkomsten zijn.

Op het gebied van digitale marketing is de Nederlandse markt over het algemeen iets rijper en geavanceerder. Nederland heeft een grotere bevolking, die minder versnipperd is, wat heeft geleid tot een competitiever digitaal landschap. Nederlandse bureaus moeten voorop blijven lopen op het gebied van digitale innovatie en technologie om aan de eisen van klanten te voldoen.

België is verdeeld in Franstalig Wallonië en Nederlandstalig Vlaanderen. Dit heeft geleid tot een diverser reclamelandschap, waarbij bureaus inspelen op culturele verschillen van elke regio. In Nederland is de markt meer verenigd, met meer internationale merken en bureaus. Dit betekent dat er meer kansen zijn voor Nederlandse bureaus om samen te werken met internationale klanten. België heeft echter een sterke creatieve traditie omdat ze inventief moeten zijn met kleinere budgetten.

Wat maakt jullie anders dan de concurrent en waarom zouden merken jullie verkiezen boven anderen?

Dat is onze triple play van purpose, technology en creativity. Waar bureaus van oudsher vaak een specifieke expertise hebben, is de behoefte aan de combinatie van deze expertises groot. Er zijn nog steeds veel creatieve bureaus die minder sterk zijn in data en tech, of juist van oorsprong digitale bureaus die minder bezig zijn met creativiteit en strategisch denken.

Bureaus die werken op het vlak van purpose en duurzaamheid zijn meestal vrij klein, terwijl grote merken juist slagkracht nodig hebben om een nieuwe denkwijze te implementeren. De kracht van Springbok ligt bij de combinatie van technische kennis, strategisch denken en creatief werk, toegepast in verschillende digitale touchpoints van de customer journey. Zo kunnen we merken beter helpen om positieve impact te maken.

www.springbokagency.com

Subscribe to our newsletter