Marketing Report
[Interview] Koen Denolf over The Fat Lady interview

[Interview] Koen Denolf over The Fat Lady

 Read this article here in English

Koen Denolf is Content Strategist en Managing Partner bij The Fat Lady. Dit jaar is hij jurylid bij Content Marketing | The Awards. Wij spreken hem.

Kun jij The Fat Lady introduceren?

The Fat Lady is een trendsetter in content marketing. Daardoor trekken we ambitieuze merken en organisaties aan, die voorsprong willen nemen.

Als pionier steken we veel tijd in het vakgebied te volgen en erover te communiceren, met onze eigen content.  Dit stuwt de sector voort en het zorgt ervoor dat we met onze eigen organisatie snel kunnen inspelen op veranderende noden. 

Het levert goed werk op, mooie resultaten, een koppositie in de sector in België en het belangrijkste: tevreden, trouwe klanten.

Wat kan The Fat Lady dat andere bureaus niet kunnen?

Wij zijn bescheiden en gaan ervan uit dat - met een beetje goede wil en inzet - anderen ook wel kunnen wat wij kunnen. Waar we ons absoluut in onderscheiden is de grondigheid waarmee we projecten aanpakken. In elke stap, van strategie tot creatie en uitrol in productie en distributie, is er een grondigheid die geen enkel ander bureau aan boord legt. Dat is toch wat we te horen krijgen van onze klanten.

Jij bent BOCA Content Marketer of the Year. Heb je daar veel plezier van?

Goh, die titels zijn niet zo belangrijk. Het was een fijn moment van erkenning voor mijn werk om het contentmarketingvak meer ingeburgerd te krijgen en het heeft ook wel een paar aanvragen als keynote opgeleverd. Voor de rest vind ik het van heel voorbijgaande aard en gelukkig maar. We zijn zo goed als wat we recent hebben gedaan, het is dus gevaarlijk om te berusten in dat soort titels.

Hoe heb jij contentmarketing en het belang van contentmarketing de afgelopen jaren zien veranderen?

Het is de voorbije 5 jaar van nice to have naar must have gegaan. Bedrijven die nu nog niet inzetten op content marketing zijn koppige old school marketeers, die zweren bij het er inrammen van reclamecampagnes of mensen die de voorbije jaren ergens onder een steen hebben geleefd, wat door Covid misschien ook wel het geval was voor veel mensen.

Covid heeft trouwens wel voor een extra versnelling gezorgd. Ineens zagen marketeers in dat ze met hun klanten moesten praten en hen iets wezenlijks vertellen. Die 30 seconden spot bleek ineens niet meer afdoende. De sector is de laatste 3 jaar telkens met 14% gegroeid, The Fat Lady zelfs met 25%.

Een klant belt: Wat wil deze van jullie?

Een campagne. Dat zit er nog altijd heel erg ingeprent. Dan zeg ik altijd: “jullie willen geen campagne, maar een always on contentmarketingtraject.”

We merken dat het voor veel marketeers nog steeds moeilijk is om neer te pennen wat ze precies willen bereiken en hoe content marketing daarbij kan helpen. We spenderen elke keer voldoende tijd om dat correct af te bakenen en samen het traject uit te tekenen daar naartoe.

Wat moeten bureaus doen om de komende jaren relevant te blijven voor hun klanten?

Een bredere service aanbieden. Content marketing heeft het potentieel om leading te zijn in communicatie van merken, net doordat er een grotere focus is op de lange termijn en wat daarin het verhaal van een merk of organisatie moet zijn. Daarvoor moet het uit zijn isolement worden getrokken en kunnen samenwerken met alle andere communicatiedisciplines. 

Het overzicht krijgen (of houden) betekent ook meer controle over de effectiviteit. Data blijft echter een oud zeer voor veel contentbureaus. Degene die daar niet in investeren, zullen over 3 jaar niet meer bestaan. 

Wat zijn de ambities van The Fat Lady?

We hebben altijd de ambitie gehad om het beste Belgische contentmarketingbureau te worden. Vorig jaar werden we ‘Content Marketing Agency of the Year’, in België hebben we onze vlag dus wel geplant. 

We kunnen zeker nog groeien in België, maar kijken nu ook naar het buitenland, samenwerkingen met andere bureaus of groepen en werken voor internationale merken. We zijn ervan overtuigd dat er nog veel nood is aan de grondige aanpak die we propageren.

Wat is het laatste nieuws?

We kregen net te horen dat we op de Content Marketing Awards van het CMI vier maal finalist werden én ook een award mogen mee naar huis nemen. Qua internationale erkenning is dat al een mooie eerste stap om onze ambities waar te maken.

www.thefatlady.be

 

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Je kunt tot en met 19 september inzenden voor Content Marketing | The Awards. Lees alles over The Award en hoe in te zenden op www.cmta.nl

 

Partners CMTA

 

 

Subscribe to our newsletter