Marketing Report
[Interview] Sammy Colson (Springbok Group): Wij zijn futureproof

[Interview] Sammy Colson (Springbok Group): Wij zijn futureproof

Sammy Colson is CEO van Springbok Group. We spreken hem over Springbok, waar digitale en creatieve inzichten samenkomen voor effectieve campagnes en een duurzame bedrijfsvoering.

Kun je Springbok introduceren?

Springbok is een digitaal & creatief bureau voor positieve groei, met zes kantoren verspreid over België en Nederland. Samen met ambitieuze merken creëren we duurzame groei die goed is voor de planeet, geweldig voor de mens en uitstekend voor bedrijven. En dat doen we met een team van meer dan 360 slimme strategen, dataspecialisten, tech-fanaten en creatieven. We zijn actief in de hele funnel en verbinden elk touchpoint via data. Ons bureau werkt voor een groeiend aantal nationale en internationale merken zoals Bridgestone, Ethias, Hema, Harman, Jumbo, Renault en Vattenfall.

Hoe verhoudt digital zich tot creative bij Springbok? En wat is Positive Growth?

We geloven steevast dat beiden nodig zijn om tot campagnes te komen met een hoge effectiviteit. Ze kunnen bij ons uiteraard apart staan, maar meer en meer merken we toch dat we de sterkste campagne opleveren als creativiteit en technologie hand in hand gaan. Creatieve concepten worden aan de hand van AI en automatisatie breder uitgerold. We gebruiken de nieuwste technologische mogelijkheden om op basis van sterke creatieve ideeën zeer gerichte en gepersonaliseerde content te maken, wat resulteert in een hogere effectiviteit.

We bewijzen dagelijks dat de integratie van digitale en creatieve disciplines steeds beter wordt en leidt tot die positieve groei die we willen bereiken voor onze klanten.

Hoe verhoudt de Belgische bureauwereld zich tot de Nederlandse?

Nederlandse agency's staan bekend om hun helderheid en directheid, zowel in de houding van medewerkers als in hun creatieve werk. Ze lopen momenteel ook nog steeds voorop in digitale marketing. Belgische agentschappen daarentegen excelleren met iets kleinere budgetten, wat creativiteit stimuleert, en maken op het gebied van digitale marketing een grote inhaalbeweging. Het leuke is dat beide landen veel van elkaar te leren hebben, en dat merken we in de dagelijkse realiteit binnen ons bedrijf. Onze experts helpen elkaar elke dag om vraagstukken op te lossen met een bredere kijk op de zaken, die de landsgrenzen overstijgen.

Wat kan jouw bureau wat andere bureaus niet kunnen?

Zoals gezegd combineren we digitaal craftmanship met top-notch creativiteit. We doen niet het één of het andere, maar we doen beiden, en dat op grote schaal voor leuke merken. Daartegenover staat dat we niet alles hoeven te doen. Intern combineren we verschillende teams per project en indien gewenst werken we ook samen met andere bureaus of interne afdelingen van klanten. We zijn dus in staat als agentschap om ons aan te passen aan de noden van onze klanten en maken daar een onderscheidend punt van.

Maar als je vraagt wat ons écht onderscheid van onze collega’s, dan zou ik zeggen dat dat onze leidraad is, namelijk dat we een bedrijf uitbouwen dat over honderd jaar nog bestaat. En dat heeft impact. Zo kijken we anders naar ons dienstenaanbod omdat we weten dat we future proof moeten denken in een wereld die toch voor grote veranderingen staat op technologisch gebied. Maar futureproof betekent ook dat we oog hebben voor de impact van wat we doen. We ontwikkelden in dat opzicht producten als sustainable webdesign, responsible advertising en positive data, allemaal producten die hyper efficiënte output koppelen aan beter gebruik van onze bronnen.

Een klant belt. Wat wil deze?

Klanten bellen ons voor het bedenken en uitwerken van een betere customer experience door de hele customer lifecycle op basis van een uitgewerkt service design en gecentraliseerd databeheer, omdat ze hun omzet willen zien groeien aan de hand van digitale marketing met performance marketing en marketing automation, omdat ze hun merk vorm willen geven samen met de beste merkstrategen en designers, omdat ze supercreatieve campagnes willen die hun merk in de kijker zetten of soms simpelweg voor een goed advies met betrekking tot hun marketing.

Hebben jullie klanten die betalen voor dienstlening die op basis – of mede op basis – van AI tot stand is gekomen?

Uiteraard zijn we net als vele collega’s al langer aan de slag met AI. Machine learning is al enkele jaren een pijler binnen ons data team. Sinds de komst van generatieve AI zijn we ook daarmee aan de slag gegaan en de eerste projecten werden ook daar betalend opgeleverd. Belangrijk is wel dat we de tijd genomen hebben om te bekijken wat de impact van deze vorm van AI is op het creatieve proces en wat de gevolgen zijn op gebied van eigendomsrechten. Naast de creatieven, designers en copywriters is ons legal departement daarom onmiddellijk mee op de kar gesprongen onder leiding van Valérie Herbert, onze CFO.

Nu kunnen we zeggen dat generatieve Al een echt hulpmiddel geworden is in het productieproces, maar dan als een soort van persoonlijke assistent voor heel uiteenlopende rollen binnen ons bedrijf. 

Wat is Time to Make Sense?

Springbok is een digitaal en creatief agentschap voor positieve groei. Naast het genereren van deze groei voor onze klanten en de planeet, hebben we een platform ontwikkeld waarop we content verzamelen en ons richten op de positieve impact die we als marketeers kunnen hebben. Dat noemen we: Time to Make Sense. Verder is Time to Make Sense ook een plaats waar je informatie kunt vinden over onze specials, masterclasses en het grote jaarlijks Time to Make Sense event. Noteer alvast 19 september in je agenda, de datum waarop het Time to Make Sense event dit jaar plaatsvindt.

Wat moeten reclamebureaus doen in 2024 om niet ten onder te gaan?

2023 was niet het beste jaar voor onze sector en ik merk dat merken weer meer gaan pitchen voor verschillende diensten die we bieden. Op deze pitches zie ik meer en meer dat er met teveel deelnemers gewerkt wordt waardoor het risico bestaat dat de presales investeringen voor veel bedrijven hoog oplopen. Kiezen waaraan je deelneemt zal dus meer dan ooit belangrijk worden.

Daarnaast vraagt de komst van AI om een nieuwe aanpak. Het zal belangrijk worden om te kijken naar de waarde van de output en wat die opbrengt voor onze klanten. Alleen omzet genereren op basis van gepresteerde uren zal nog meer een race to the bottom worden en daar moeten we als bedrijf antwoorden op vinden.

Dus jullie zullen wel blijven pitchen? 

Ik zie pitches enerzijds als een noodzakelijk kwaad in onze sector maar anderzijds ook als hetgeen wat ons als bedrijf steeds innovatiever en creatiever maakt. Het zet je teams op scherp en zorgt voor emotionele, onvergetelijke momenten en ervaringen in het bedrijf. Eigenlijk klagen we er steeds over dat het veel kost en dat er teveel partijen deelnemen of dat de regels van de sector niet gevolgd worden maar heel stiekem is het wel hetgeen wat we het allerliefste doen.

Wat is in jouw optiek goede reclame? 

Simpel. Goede reclame is reclame die door een goede effectiviteit zorgt voor een tevreden klant en die voor de consument als goede ervaring aanvoelt.

Hoe ziet de toekomst van Springbok er uit?

Na een moeilijker 2023 waarin onze kleinere entiteiten het ietsje moeilijker hadden maar wel konden rekenen op de stabiliteit van onze grotere entiteiten, verwachten we dat we in 2024 opnieuw op onze normale groeicurve komen. Het jaar startte goed met het best gevulde orderboekje in jaren en onze pipeline blijft zich voorlopig goed vullen.

In de komende jaren werken we met Springbok Group verder aan onze groei op een verantwoorde manier voor onze medewerkers en onze leefomgeving waarbij we inzetten op een zowel onze expertisegroei als geografische expansie. We timmeren dus verder aan ons bedrijf dat er binnen 100 jaar nog steeds moet kunnen zijn.

www.springbokagency.com

Subscribe to our newsletter