Marketing Report
Mediahuis Groep: Stabiele omzet en resultaat in 2023

Mediahuis Groep: Stabiele omzet en resultaat in 2023

Mediahuis Groep heeft in 2023 een omzetgroei gerapporteerd van 1,23 miljard euro (0,6 procent groei) met een operationeel resultaat van 153 miljoen euro (1,7 procent lager). Het netto resultaat was 69,62 miljoen euro en daarmee 6,3 procent hoger. Volgens Mediahuis Groep is dit hogere nettoresultaat te danken aan lagere reorganisatiekosten, waarbij een drukkerij in Aken is gesloten.

Mediahuis Groep telt in totaal  1,8 miljoen abonnees in België, Nederland, Ierland, Duitsland en Luxemburg. Daarvan is 51 procent een print-abonnee en 49 procent digitaal. Het totaal aantal abonnees is met 1 procent gedaald.  In Nederland was in 2022 al circa de helft digitaal; BelgiIn Nederland was in 2022 al circa de helft digitaal; de Belgische en Duitse activiteiten liepen daar nog in achter en lijken een inhaalslag te maken.

Nederlandse omzet stijgt licht; Belgische daalt licht

De omzet van Mediahuis steeg in Nederland met 3,1 procent naar 578,37 mijoen euro. Daaronder vallen Mediahuis Nederland, Mediahuis NRC, Mediahuis Noord, Mediahuis Limburg, Mediahuis Radio en Audiohuis. Mediahuis Radio waar Radio Veronica, 100% NL, Sublime en Slam! onder vallen bestond in 2022 nog niet en is het resultaat van de overname van deze radiostations. De Belgische activiteiten waaronder de Standaard, het Nieuwsblad, Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen, regionale tv-zenders en radiostations als Play Nostalgie vallen, boekten een omzet van 319,95 miljoen euro oftewel 0,98 procent minder dan 2022.

Advertentiemarkt

Mediahuis spreekt van een globaal moeilijk jaar op de advertentiemarkt voor zijn nieuwsmedia, met wel wat regionale verschillen. De print-omzet daalde naar verwachting verder, maar de digitale groei was beperkt. De distributiekost per exemplaar nam verder toe, voornamelijk in Nederland en in Duitsland.

Strategie

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis Groep: “We hebben onze strategie voor komende jaren heel goed vormgegeven. Binnen Mediahuis hadden we de strategie richting 2025 al uitgezet. Intussen blijft onze omgeving evolueren. Zo is er AI bij gekomen, waardoor je opnieuw moet kijken hoe de digitale evolutie gaat. Dan kijk je verder, richting 2030. We hebben er bewust voor gekozen om bij onze strategie oefening veel mensen van overal binnen de groep te betrekken. En er was veel enthousiasme. We hebben een duidelijke richting kunnen bepalen.

Nu komt het op de uitvoering aan, 95 procent van het werk komt nog in de executie. Onze strategie behelst een duurzaam model voor onafhankelijke journalistiek. Als bedrijf hebben we al de shift gemaakt en zijn we echt digitaal gaan werken, maar het grootste deel van de inkomsten komt nog uit print. De vraag is hoe we dat zullen omdraaien? Die uitdaging hebben we samengevat in 3 simpele getallen: 7-7-7, oftewel hoe we in zeven jaar tijd van 70-30 naar 30-70 gaan als het gaat om de verhouding print versus digitale inkomsten. Dat geeft aan iedereen in de organisatie duidelijk de richting aan.

Organisatiestructuur

De bedoeling was dat Mediahuis Nederland, Mediahuis Noord en Mediahuis Limburg zouden fuseren in 2023. Dat is niet gelukt, maar staat nog wel op de planning.

Gert Ysebaert: "Als eerste willen we naar een toekomstbestendige organisatiestructuur gaan in Nederland, maar dat blijkt moeilijker dan verwacht. Ik ben ervan overtuigd dat we moeten veranderen, maar het is niet altijd makkelijk om de organisatie daarin mee te krijgen op een moment dat het goed gaat. Daar heb ik begrip voor. We zullen nog beter moeten uitleggen aan onze mensen hoe we een duurzame toekomst kunnen geven aan onze journalistiek. Ten tweede zitten we in een overgangsfase naar een overwegend digitale toekomst. Op een langzame manier nemen we afscheid van de papieren krant. Op de weg daarnaartoe zijn er vele hindernissen, bijvoorbeeld de stijging van de papierprijzen en de problemen met de distributie. Daar heb ik wel zorgen over.

Overtuigen te betalen voor journalistiek

Gert Ysebaert: “Eigenlijk moeten wij een grote groep mensen die vandaag niet betaalt voor nieuws, ervan overtuigen dat ze moeten betalen voor journalistiek. Wij, met onze merken met een grote journalistieke traditie, willen iedereen bereiken van 7 tot 107 jaar. Dus ook de jongeren die zijn opgegroeid in de social age. Ze hebben altijd sociale media gekend, altijd de smartphone, ze hebben niets met het idee van een krant, een product dat af is. Hoe je die generatie overtuigt om naar onze merken te gaan, op onze platformen te komen en ze dan te laten betalen, daar ligt de grote uitdaging. Als groep hebben we de krachten gebundeld om dit grondig uit te zoeken. We zijn vertrokken vanuit een blanco blad. We beginnen met iets nieuws, C.Tru, een soort van lab waarin we onderzoeken wat er nodig is om jongeren te bereiken en ze te laten betalen voor onze journalistiek. Een team van enthousiaste collegas leidt dat vanuit Amsterdam in goede banen. “

Het volledige jaarverslag is hier te vinden

www.mediahuis.com

www.mediahuis.nl

www.mediahuisnrc.nl

www.mediahuisnoord.nl

www.mediahuislimburg.nl

www.mediahuis.be

Subscribe to our newsletter