Marketing Report
Proximus en DPG Media implementeren niet doorspoelbare reclame

Proximus en DPG Media implementeren niet doorspoelbare reclame

Proximus en DPG Media hebben in het kader van een eerder samenwerkingsakkoord aangekondigd 1 minuut niet-doorspoelbare reclame te introduceren per april 2023 op het Proximus-netwerk. Het terugkijken van VTM-programma’s als opname en als replay is dan alleen mogelijk na het kijken van de niet-doorspoelbare reclame.

Op deze manier wil de commerciële Belgische tv-sector de lokale mediasector ondersteunen. Bij kabelexploitant Telenet is een dergelijk model op 23 juni 2022 ingevoerd. De achtergrond is  dat de televisie-exploitanten op deze wijze op willen kunnen blijven boxen tegen de big-tech.

Proximus telt in heel België 1,72 miljoen tv-abonnees die via IPTV toegang hebben tot een breed aanbod. In Vlaanderen en Brussel is Telenet actief met 1,71 miljoen abonnees.

Proximus sloot eerder overeenkomsten met verschillende zendergroepen omtrent meer gerichte en gepersonaliseerde vormen van tv-reclame, om kijkers relevantere spots aan te bieden die nauwer aansluiten bij hun interesses.

In het eind 2021 afgesloten akkoord staat de ontwikkeling centraal van toekomstgericht advertentiemodel voor uitgesteld kijken, in combinatie met maximaal kijkcomfort.

Rest reclameblokken blijft doorspoelbaar

Op verzoek van DPG Media zal het bekijken van een opgenomen programma van de VTM-zenders vanaf april op de meest recente tv boxen worden voorafgegaan door 1 minuut niet-doorspoelbare reclame. Deze reclamespots zullen, mits toestemming van de klant, evenwel gepersonaliseerd worden zodat zij zo relevant mogelijk zijn voor de klant. De rest van het programma, inclusief de reclameblokken, blijft volledig doorspoelbaar. De bedoeling is dat dit wordt uitgebreid naar ook de oudere boxen.

Bovendien hebben beide bedrijven afspraken gemaakt om preciezere informatie uit te wisselen over de start- en eindtijden in de programmering, waardoor opnames onmiddellijk inpikken bij de start van het programma. De kijker hoeft dus niet langer zelf op zoek te gaan naar de begingeneriek en kan – na afloop van de niet-doorspoelbare spots – meteen naar zijn gekozen programma kijken.

Proximus voert nog gesprekken met andere mediagroepen over de invoering van dit model.

Geen impact replay

Wat betreft de replay-functie, is er geen impact van het ingevoerde advertentiemodel. Bij het herbekijken van tv-programma's via de replay-functie is niet-doorspoelbare reclame immers al de standaard bij Proximus. De tv-optie Replay+ blijft bestaan, waardoor klanten nog steeds kunnen blijven navigeren door zowel de programma's als de reclameblokken. Daarenboven laat de replay-functie op de meest recente tv boxen voortaan toe om VTM-programma's tot 7 dagen na uitzending te herbekijken, in plaats van 36 uur.

www.proximus.com
www.dpgmedia.be

 

Subscribe to our newsletter