Marketing Report
RTL Group stelt aan Nederlandse ACM voor: Mediahuis Nederland gaat reclameverkoop doen news

RTL Group stelt aan Nederlandse ACM voor: Mediahuis Nederland gaat reclameverkoop doen

RTL Group en Talpa Network/Talpa Holding hebben bij de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) voorgesteld dat Mediahuis Nederland de reclameverkoop van SBS6, Net5, Veronica en SBS9 gaat doen en daarmee in feite Talpa Media Solutions overneemt. Dit is onderdeel van het remedie-voorstel dat RTL Group heeft voorgesteld om Talpa Network te mogen overnemen en bij RTL Nederland te kunnen onderbrengen.

Proces ACM-toestemming

Sinds juni 2021 is een proces gaande tot ACM-toestemming van overname van Talpa Network door RTL Group, waarbij deze in een verbreed RTL Nederland zal worden ondergebracht met Talpa Holding als minderheidsaandeelhouder (30 procent) en RTL Group (70 procent) als controlerend aandeelhouder.

Eerder had de ACM dusdanige bezwaren dat een overname van Talpa Network door RTL Group zou worden geblokkeerd waarna RTL Group met Talpa Network/Talpa Holding tot een remedievoorstel zijn gekomen. Daarmee willen de partijen de ACM overtuigen dat daarmee bezwaren omtrent een te grote marktmacht weg worden genomen. Ondanks de vertrouwelijkheid die de ACM wilde betrachten, is de inhoud nu openbaar geworden mede door betrokken (media)partijen.

Radio niet naar Mediahuis Nederland

One Media Sales (OMS) die voor 90 procent in handen is van Talpa Network zou wel bij de overname door RTL Group bij RTL Nederland terecht komen. One Media Sales verkoopt de radioreclame voor de eigen zenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica alsmede Sublime (Mediahuis/Audiohuis), Slam! (RadioCorp) en 100% NL (RadioCorp) en Radio Decibel. 10 procent van OMS is in handen van RadioCorp.

Markttest

In een statement van RTL Group, Talpa Network en Mediahuis  Nederland die Marketing Report heeft ontvangen, bevestigen beide partijen het scenario en dat een markttest is gestart. Eerder had de ACM die vertrouwelijk uitgezet. In het statement stellen beide partijen volledige medewerking te hebben verleend aan de diepgaande beoordeling door de ACM en voorstellen gedaan te hebben om de overgebleven zorgen van de ACM weg te nemen.

Die overgebleven bezwaren hebben volgens RTL Group en Talpa Network te maken met de positie van een gecombineerde groep op de Nederlandse televisie-advertentiemarkt. In de ogen van betrokken partijen worden die zorgen weggenomen door de uitbesteding van de advertentieverkoop van de (huidige) tv-kanalen van Talpa Network aan Mediahuis Nederland.

Vertrouwen

Deze voorgestelde remedie zou in de optiek van RTL Group, Talpa Network en Mediahuis Nederland de crossmediale positie van Mediahuis (Nederland) verder structureel en voor de lange termijn versterken, omdat het hiermee volledig kan concurreren op de Nederlandse advertentiemarkt met lokale en internationale spelers. In het statement wijzen de drie partijen er verder op dat het gebruikelijk is dat de ACM de haalbaarheid en het effect van dergelijke remedies test in de markt en dat partijen geen nadere mededelingen doen omdat het markttesten vertrouwelijk is.

Crossmediaal

Mediahuis Nederland denkt dat als de overeenkomst doorgaat er een nog sterkere crossmediale totaalformule geboden kan worden (print, online display en -video, audio én televisie), in combinatie met een nog groter en kwalitatiever bereik, waardoor adverteerders volgesn Mediahuis Nederland hun doelgroep op een doeltreffende en efficiënte manier kunnen bereiken.

Met de eventuele overname wordt het voor adverteerders en mediabureaus mogelijk om via één centraal loket, naast het huidige portfolio van sterke Mediahuismerken (onder meer De Telegraaf, Noordhollands Dagblad, Vrouw, Privé, Dumpert) en effectieve advertentieproducten, ook de spot- en non-spot reclame op de televisiekanalen SBS6, Net5, SBS9 en Veronica in te kopen.

Volledige controle?

In een interview in de Mediahuis Nederland-uitgave De Telegraaf stelt Rien van Beemen, CEO van Mediahuis Nederland dat zijn bedrijf de volledige controle zou krijgen over de reclameverkoop inclusief sponsoring. Volgens hem is er geen enkele mogelijkheid dat RTL Nederland/Talpa Network via een omweg het beleid kan bepalen voor Mediahuis Nederland.

Het is echter niet duidelijk wat voor afdrachtafspraken er gemaakt zijn bij een dergelijke overeenkomst; eveneens bepaalt de programmering en/of het voortbestaan van zenders welke advertentie-inkomsten behaald kunnen worden. Die essentiële invloed blijft bij RTL Nederland. RTL Nederland blijft met Ad Alliance de reclamezendtijd van de RTL-zenders verkopen. Onduidelijk is wat er zal gebeuren met de derde-zenders. Talpa Media Solutions die aldus bij Mediahuis Nederland zou worden ondergebracht, verkoopt als derde-zender alleen BBC First.

Ad Alliance (RTL Nederland) blijft

Ad Alliance (RTL Nederland) verkoopt echter de reclamezendtijd voor onder meer Warner Bros. Discovery, Paramount Global, Walt Disney Company/ESPN, A+E, VodafoneZiggo, ONS, NBCUniversal, DPG Media video en Xite.

Bezwaren

In de meldingsfase had de ACM niet alleen bezwaren op het vlak van reclameverkoop, maar ook op het vlak van de macht omtrent de productie en inkoop van  a/v content en het aanbieden van tv-zenders voor doorgifte aan de kijkers (oftewel de positie van KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile bij de vorming van  een gecombineerd RTL Nederland/Talpa Network). Indien de overname doorgaat blijft Talpa Holding actief met Talpa (waaronder Talpa Entertainment Productions, Talpa Concepts en Talpa Formats) die een output deal heeft met de combinatie; ook producent Fremantle is als RTL Group-bedrijf een belangrijke speler.

Lees ook: [Column] David de Jong: reclameverkoop van SBS6, Net5, Veronica en SBS9 naar Mediahuis, gaat dat werken voor de ACM?

www.talpanetwork.com
www.rtl.com
www.rtlnederland.nl
www.acm.nl

 

Subscribe to our newsletter