Marketing Report
[SXSW] De man achter ChatGPT houdt zijn lippen op elkaar

[SXSW] De man achter ChatGPT houdt zijn lippen op elkaar

Door Maurice Wenneker, straight from SXSW, Austin, Texas

Peter Deng, de Vice President Consumer Products bij OpenAI en de grote man achter ChatGPT, werd geïnterviewd op het grote podium van SXSW. Het onderwerp? AI and Humanity’s Co-evolution. Het interview werd natuurlijk een lofzang op het gebruik van ChatGTP als partner in deze nieuwe AI powered wereld en deed denken aan de eerdere grote techreuzen die hun software vooral zien als een way to save the world en to ensure that artificial general intelligence benefits all of humanity.

Prachtige doelen die geweldig klinken uit de mond van een aardige en bescheiden man, die eerder aan de wieg stond van Facebook Messenger en Instagram. Het was dan ook meer dan interessant hoe OpenAI die toekomst voor zich ziet; een toekomst waarin we door het gebruik van ChatGPT meer tijd overhouden om ons bezig te houden met de grote vragen van het leven. 

Nu kwam er al een vaag antwoord op de vraag hoe men ervoor zou kunnen zorgen dat je als werknemer niet vervangen zou worden door AI. Maar toen hem werd gevraagd of kunstenaars gecompenseerd zouden moeten worden voor het gebruik van hun kunst in het trainen van OpenAI’s modellen ontweek hij de vraag. Dat is niet zo gek, want OpenAi ligt juridisch onder vuur als het gaat om gebruik van data om bijvoorbeeld Dalle-E te trainen: de app die beelden genereert binnen ChatGPT.

Peter Deng: "Kunstenaars moeten zoveel mogelijk deel uitmaken van het ecosysteem. Ik geloof dat als we een manier kunnen vinden om het vliegwiel van kunstcreatie sneller te maken, wij als industrie echt een beetje meer kunnen helpen... In zekere zin is elke kunstenaar geïnspireerd door kunstenaars die hem of haar zijn voorgegaan en ik vraag me af hoeveel daarvan door AI kan worden versneld."

Het publiek liet even duidelijk horen dat zij wel degelijk vonden dat er een vorm van compensatie nodig was en dit niet echt een lekker antwoord was. Dit zorgde zo voor een ongemakkelijk moment op het podium. Gelukkig wist hij de sfeer te redden door het publiek op het hart te drukken vooral nieuwsgierig te blijven 

Ik ben vooral nieuwsgierig naar het volgende: Als je mission statement is to ensure that artificial general intelligence benefits all of humanity, moet er uiteindelijk een keer boter bij de vis.

Maurice Wenneker is CEO van PAKT

PAKT is an European ecosystem of nine production companies in The Netherlands, Belgium and Sweden. With an in-house team of 145 professionals we are dedicated to delivering high quality film and photographic content for global brands and international ad agencies at scale

www.pakt.co

Subscribe to our newsletter