Marketing Report
WPP lanceert Welcome Talent-initiatief voor communicatiesector

WPP lanceert Welcome Talent-initiatief voor communicatiesector

WPP heeft Welcome Talent gelanceerd in België, een ambitieuze campagne die de communicatiesector diverser en inclusiever wil helpen maken. WPP slaat daarvoor de handen in elkaar met verschillende agentschappen binnen de eigen groep, maar ook met lokale organisaties zoals Please Add Color (PAC), Capital, United Brands Association (UBA), Creative Belgium, ACC, verschillende hogescholen en mediapartners. Het initiatief wil duurzame verandering teweegbrengen binnen de Belgische communicatiesector door talent uit etnische minderheidsgroepen te inspireren om de jobmogelijkheden binnen de sector te verkennen, en hen de nodige begeleiding aan te bieden wanneer ze ervoor kiezen om die stap te wagen.

Onderzoek onderstreept noodzaak van Welcome Talent

Onderzoek van marktonderzoeksbureau iVox1 toont aan dat de communicatiesector met belangrijke uitdagingen geconfronteerd wordt op vlak van diversiteit en inclusie:

  • Kennis over de communicatiesector: 41 procent van Belgen uit een etnische minderheidsgroep weet niet wat communicatiebureaus juist doen.
  • Joboverweging: Onder de Belgen uit een etnische minderheidsgroep die niet werkzaam zijn in de communicatiesector, geeft 47 procent aan dat een job in de sector hen interessant lijkt. Een derde (33 procent) van hen overweegt een job binnen de sector.
  • Belang van diversiteit en inclusie: 72 procent van Belgen uit een etnische minderheidsgroep vindt diversiteit en inclusie op de werkvloer belangrijk, waarbij 33 procent een score van 9 op 10 geeft.

Het onderzoek is gedaan als online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van WPP tussen 2 en 12 oktober 2023 bij 800 Belgen, waarvan 400 Belgen uit etnische minderheidsgroepen. De doelgroep is representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 5 procent.

Die cijfers weerspiegelen de resultaten van de Global DEI Census van de WFA, waaruit blijkt dat 41 procent van de respondenten uit etnische minderheidsgroepen in België al obstakels hebben ondervonden in hun loopbaanontwikkeling omwille van hun afkomst, in vergelijking met 15 procent van de etnische meerderheden.

Twee kerninitiatieven als antwoord op de uitdagingen

De Welcome Talent-campagne biedt een tweeledig antwoord. In de bewustwordingscampagne wordt via creatieve advertenties in het straatbeeld de interesse voor de sector gewekt. Brusselse kapperszaken proberen dan weer zoveel mogelijk talent bewust te maken van carrièremogelijkheden in de communicatiesector. Daarnaast wordt een mentorprogramma opgezet dat stages van drie maanden in de sector aanbiedt waarbij de stagiair(e)s kunnen rekenen op mentorschap, training en netwerkmogelijkheden.

Souhaida Belefkih, een enthousiaste deelnemer aan het Welcome Talent mentorprogramma bij WPP’s PR-bureau Famous Relations: “Ik ben blij om onderdeel uit te maken van het 'Welcome Talent' mentorprogramma, dat niet alleen diversiteit in de communicatiesector bevordert, maar ook actief barrières wil helpen doorbreken. Het programma biedt unieke kansen en begeleiding door ervaren mentoren. Mijn stage heeft me al waardevolle inzichten opgeleverd, en ik kijk uit naar verdere groei.”

Strategische partnerships voor structurele verandering

Verschillende partners bundelden hun krachten en ondersteunen actief Welcome Talent: Capital, Please Add Color (PAC), United Brands Association (UBA), ACC, Creative Belgium, hogescholen zoals Odisee, Erasmus Hogeschool, IHECS, PXL, Thomas More, Brussels Government School, en mediapartners zoals JCDecaux, Clear Channel, Roularta, DPG Media en VRT. Alle partners spelen een essentiële rol bij het versterken van de boodschap en het stimuleren van verandering. Bovendien maken ze integraal onderdeel uit van het mentorprogramma.

Isabel Van den Broeck, Managing Director bij Creative Belgium: "Bij Creative Belgium zetten we ons in voor een inclusievere creatieve industrie. Welcome Talent sluit perfect aan bij onze missie om kansen te creëren voor getalenteerde individuen, ongeacht hun achtergrond. Samen met WPP in België en andere partners werken we aan een sector die de diversiteit en inclusie van onze samenleving weerspiegelt."

Gio Canini, Country Manager van WPP in België en Executive Sponsor van het programma en Delphine Geyskens, Communications Manager en Project Lead van Welcome Talent bij WPP in België: “Bij WPP weten we dat diversiteit essentieel is voor het genereren van de beste creatieve ideeën die leiden tot baanbrekend werk voor onze klanten. Met Welcome Talent erkennen we onze verantwoordelijkheid en willen we samen met onze partners echte stappen in de goede richting zetten om ervoor te zorgen dat de communicatiesector niet alleen representatief is, maar ook blijft groeien als een echt inclusieve en inspirerende sector om in te werken."

De campagne maakt onderdeel uit van WPP’s jarenlange inzet om de vertegenwoordiging in de communicatie-industrie te verbeteren en een werkgever voor iedereen te zijn. Welcome Talent volgt na initiatieven zoals het Racial Equity Programme van het bedrijf dat in drie jaar 30 miljoen dollar heeft toegezegd aan programma's die rassengelijkheid bevorderen.

WPP België roept op tot een gezamenlijke inspanning van de gehele communicatie-industrie en nodigt iedereen uit om 'Welcome Talent' te ondersteunen in de missie om een inclusieve en diverse communicatiesector te realiseren.

www.welcometalent.be

www.wpp.com

 

Subscribe to our newsletter