Marketing Report
iO maakt campagne Amnesty International Vlaanderen

iO maakt campagne Amnesty International Vlaanderen

Liefde. Hoop. Menselijkheid. Met deze drie woorden is een campagne opgezet door het creatieve bureau iO voor Amnesty International Vlaanderen. Het vat de woorden samen wat de meest krachtige wapens zijn om mensenrechtenactivisten vrij te krijgen. Het is de boodschap van een tv-spot met onder meer beelden van slachtoffers die hun familie opnieuw kunnen omhelzen na een jarenlange onterechte opsluiting.

Onder het motto de kracht van mensen gaat de campagne voor een positieve boodschap – die van de hoop. Geen schrijnende taferelen, maar uitsluitend hoopvolle momenten van intens geluk, zoals personen die na jaren van opsluiting hun geliefden opnieuw in de armen sluiten.

Authentieke beelden

In de campagne is de Belgische hulpverlener Olivier Vandecasteele na 15 maanden Iraanse cel te zien. Ook medewerkers zijn te zien van SOS Mediterranée – een NGO die zich inzet voor de redding van bootvluchtelingen – en de thuiskomst van de Salvadoraanse Teodora del Carmen Vásquez. Zij werd tot 30 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens moord nadat ze een doodgeboren kindje kreeg.

In deze herenigingen speelde de kracht van mensen een cruciale rol: ze kwamen tot stand na intensief actievoeren door onder meer Amnesty International Vlaanderen. Voor de montage werkte blended agency iO samen met de ervaren oorlogscorrespondent en filmmaker Daniel Demoustier.

De Vlaamse openbare omroep VRT geeft elk jaar gratis zendtijd op radio of tv aan een NGO met een sterk verhaal. Met De Kracht Van Mensen wist Amnesty International Vlaanderen de jury te overtuigen: de spot van 30 seconden is een week lang van 29 april tot 5 mei 2024 bij VRT1 te zien geweest.

Lees ook:
 

Subscribe to our newsletter